loading...
همه بیلاخ ها
میلاد پرتوی کیا بازدید : 56 پنجشنبه 23 خرداد 1392 نظرات (0)

- طراحی

طراحی های پیشین اپل برای Mac Pro همواره تکراری و کلیشه ای بوده است ، اما اینبار اپل در مک پرو را در شکل و قواره یک استوانه آلومینیومی اما مشکی رنگ با ارتفاع 9.9 اینچ و 6.6 اینچ قطر ساخته است که به راحتی بر روی میز دسکتاپ شما جای می گیرد ، در واقع تا بدین لحظه در تاریخ کامپیوترها همچین کیس و کامپیوتر دسکتاپی بصورت استوانه ای ساخته نشده بود .

در این کامپیوتر مهمترین چیزی که فقدان آن به چشم می خورد نبود درایو دیسک نوری DVD یا بلو ری است ، اپل مدتی است که سر ناسازگاری با این بخش از کامپیوترها را دارد و به طور مرتب در حال حذف آن از کامپیوترهای خود است ، در هر صورت Mac Pro برای کار با آهنگ ها و ویدئو ها بی نظیر است و بهتر است اپل برای حل این مشکل یک درایو اکسترنال برای رایت و تهیه دیسک های نوری ارائه کند .

جدای قطعات و سخت افزار داخل Mac Pro از چیدمان دور یک هسته درونی بهره می برد و تمامی قطعات به نوعی بصورت دایره وار درون این سیلندر جا داده شده اند و درپوش پیرامونی بصورت کشویی به بالا قابل جدا شدن بوده تا کاربر به راحتی بتواند به اجزای داخل دسترسی داشته باشد .

- سیستم خنک کننده


Mac Pro ظاهراً قرار است لقب سریعترین کامپیوتر ساخت اپل از بدو تولد تا بدین لحظه را به دوش بکشد ، اما تمام این سخت افزار تنها با یک فن قرار است خنک شود و این فن بر حسب معماری طراحی شده بر بالای سیلند قرار دارد ، طراحی آن هم بسیار شبیه به موتور هواپیماهای جت است .

پروانه های روی این فن با زاویه و انحنای خاصی ساخته شده اند تا تولید صدای ناشی از گردش فن به دور خود را به حداقل برسانند و همچنین میزان گردش هوا را هم به حداکثر دور در دقیقه موجود برسانند ، فن هوای لازم برای ایجاد گردش هوا را از قسمت زیرین سیلندر می کشد و از میانه سیلند به سمت خروجی در بالا هدایت می کند .

در هر صورت هوای مکیده شده از هسته حرارتی یکپارچه عبور می کند تا یک شیوه جدید خنک سازی را اجرا نماید ، دو کارت گرافیک این دستگاه به همراه برد اصلی بر روی یک پایه نگه دارنده مثلثی قرار داده شده اند و به کمک هیت سینک آلومینیومی حرارت از چیپ ها دور شده و به جریان هوای در حال گردش منتقل می شود تا در نهایت کل سیستم و چیپ ها خنک بمانند .

هیت سینک چیز مک پرو چیز جدیدی نیست اما معماری قرار گیری و شکل دادن هسته حرارتی مرکزی بصورت مثلثی باعث شده است حجم زیادی از موارد ناخواسته در طراحی هیت سینک کاهش پیدا کند ، اگر قرار بود دو کارت گرافیک و یک برد اصلی هر کدام جداگانه برای خود هیت سینک داشته باشند فضای زیادی اشغال می شد و این مخالف سیاست ساخت مک پرو در اندازه های فعلی است .

ما معتقدیم تعامل تیم تامین کننده سخت افزار مک پرو و طراحان داخلی بی نظیر بوده است تا بتوان همچین سیستم خنک کنندگی نوینی را پیاده سازی نمود .

- پردازنده و حافظه اصلی


اپل مدت زیادی منتظر چیپ های Intel Xeon مانده است تا بتواند خط تولید مک پرو را بطور اساسی آپدیت کند ، اپل معتقد است که توانایی پردازش شناور این مدل دو برابر مدلهای موجود است و این تنها به کمک پردازنده 12 هسته ای و پهنای باند 256 بیتی پردازنده میسر می شود ، در کنار آن نیز نسل سوم PCI Express با سرعت 40GB/s کمک شایانی در افزایش سرعت این محصول می کند هرچند برای بررسی دقیق تر لازم است Mac Pro جدید وارد بازار شده و تست های Benchmark ها روی آن انجام شود اما از همین حالا مشخص است که با کامپیوتری قدرتمند و بسیار سریع روبرو هستیم .

چیدمان مایل برد اصلی اجازه قرارگیری پله ای حافظه های DDR3 را می دهد ، حافظه هایی با سرعت 1866MHz و پهنای باند60GB/s در مک پرو جدید تعبیه شده اند تا سرعتی مافوق تصور برای شما فراهم کنند ، تعویض و ارتقا حافظه ها نیز از کارهای آسان در مک پرو جدید است و به راحتی آپگرید می شود .

- ذخیره سازی اطلاعات


اپل کار ذخیره سازی و نگه داری اطلاعات در مک پرو جدید را همانند مک بوک ایرها از هارد دیسک ها به حافظه های فلش پرسرعت منتقل کرده است ، در حالی که مک پرو فعلی از درایو های SATA پشتیبانی می کند مک پرو جدید از حافظه های فلش مبتنی بر PCI Express استفاده می کند به ادعای اپل 10 برابر سریعتر از سریعترین هارد دیسک SATA می باشد .

در حقیقت حافظه فلش جدید در مک پرو حدود 2.5 برابر از سریعترین حافظه های SATA SSD سریعتر است و برخلاف مک بوک ایرها که حافظه های فلش آنان قابل تعویض نیست مک بوک ایر دست کاربر را برای ارتقا آنها بازتر می گذارد و صدالبته ارتقا این حافظه ها گران قیمت نیز خواهد بود .

اپل هنوز میزان حافظه فلش روی مک پرو را اعلام نکرده است اما قطعاً به اندازه ای است که کاربر ترجیح دهد برای افزایش فضا یک هارد دیسک اکسترنال به مجموعه خود اضافه کند .

- گرافیک


دو واحد گرافیکی در مک پرو جدید استفاده شده است ، AMD FirePro به عنوان چیپ گرافیکی مک پرو تایید شده است و به لطف4096 هسته موازی پردازشی و پهنای باند حافظه 384 بیتی و 528GBps کل پهنای باند مصرفی گرافیک بسیار قدرتمندی به حساب می آید .


در حقیقت اپل معتقد است مک پرو جدید قدرت پردازشی هفت ترافلاپس را ارائه خواهد کرد و 2.7 ترافلاپس بیشتر از مدل موجود است ، مدل دقیق چیپ AMD اعلام نشده است اما به احتمال فراوان سری FirePro W9000 در مک پرو جدید استفاده شده است که اخیراً از سوی AMD به عنوان یکی از قویترین کارت گرافیک های موجود در دنیا اعلام شده است .

حتی اگر مدل ذکر شده بالا نیز در مک پرو استفاده نشود با FirePro W500 نیز می توان ادعا کرد که مک پرو جدید ساپورت بی نقصی از رزولوشن 4K خواهد نمود ، این شانس نیز بسیار زیاد است که اپل از پورت Ultra HD Thunderbolt 2 برای نمایش تصاویر استفاده کند و اگر چنین باشد رزولوشن پشتیبانی شده در نمایشگرهای 27 اینچی از این پورت 2560 در 1440 خواهد بود که کمتر از رزولوشن 4096 در 2160 است که کارت های گرافیکی FirePro پشتیبانی می کنند ، به این معنی که احتمال خیلی زیاد مک پرو جدید از پخش همزمان رزولوشن پورت 4Kدر سه نمایشگر پشتیبانی خواهد کرد .

- درگاه های ورودی و خروجی


سوال اصلی درباره مک پرو این است که واقعاً این محصول چه پتانسیلی برای راضی نگه داشتن کاربران حرفه ای را دارا است ، با ایجاد یک مجموعه فشرده و ذخیره سازی فلش جایی برای اضافه کردن هارد دیسک یا دیگر قطعات نیست و در این صورت تنها راه برای کاربر استفاده از ابزارهای اکسترنال می باشد .

اپل در حال حاضر محصولات خود را به پورت Thunderbolt مجهز کرده است و مک پرو جدید هم پورت Thunderbolt 2 را ارائه می دهد که تا 20GB/s پهنای باند ارائه می کند و توانایی پشتیبانی از نمایشگرهای 4K را نیز دارا است و با نسل قبلی نیز کاملاً سازگار است و می تواند همانند آن تا 6 نمایشگر همزمان را پشتیبانی کند .


به لطف شش پورت Thunderbolt 2 در مک پرو جدید این محصول قادر است تا همزمان 36 دستگاه پر سرعت را پشتیبانی کند و مطمئناً کاربر در پیدا کردن و استفاده کامل از 36 دستگاه به کمبود بر خواهد خورد ! همچنین مک پرو جدید به 4 پورت USB 3.0 نیز مجهز است که نقش مهمی در تکمیل ورودی ها و خروجی ها خواهد داشت .

ورودی میکروفون و خروجی اسپیکر نیز تعبیه شده است و کارت شبکه گیگابیتی نیز پشتیبانی می شود ، پورت HDMI 1.4 نیز فراموش نشده است و منبع تغذیه نیز داخل دستگاه قرار دارد و تنها شما باید کابل برق را به مجموعه متصل کنید .

مک پرو جدید همچنین از آخرین فناوری Wifi موسوم به 802.11ac و همچنین Bluetooth 4.0 پشتیبانی می کند و آن را در اختیار کاربر قرار می دهد ، با کمک بلوتوث نسخه چهارم اتصال ابزارهایی نظیر کیبورد ، ماوس و Trackpad کاری بسیار راحت خواهد بود .

برخلاف مک پرو های فعلی هیچ کدام از این پورت ها در جلوی دستگاه تعبیه نشده اند و شما مجبور هستید برای استفاده ابزار خود را به پشت دستگاه متصل کنید ، البته اپل یک مقدار این قسمت را جالب تر طراحی کرده است و زمانی که نیاز دارید که از پورت های پشتی دستگاه استفاده کنید یک حلقه درخشان قرار دارد تا به شما در پیدا کردن پورت مورد نظرتان کمک کند .

- قیمت و زمان عرضه


اپل فعلاً پیش نمایشی از مک پرو جدید را عرضه کرده است و هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه و قیمت آن داده نشده است ، اما بهتر است کاربران این انتظار را نداشته باشند تا مک پرو جدید یک دستگاه ارزان قیمت از سوی اپل باشد ، با توجه به سخت افزار استفاده شده در مک پرو جدید و قیمت کارت گرافیک های FirePro و پردازنده Intel Xeon E5 جدید انتظار می رود قیمت مک پرو کمتر از 2499 دلار نباشد و این امکان خرید این محصول را برای خیلی از کاربران محدود خواهد کرد .


اما آیا این مقدار هزینه در برابر این شاهکار هنری و معماری سخت افزاری ارزش پرداخت را ندارد ؟

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما کدام شرکت موبایل سازی بهترین است
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 22
  • بازدید ماه : 22
  • بازدید سال : 32
  • بازدید کلی : 1,530